Masakr pro námořní dopravu jménem příliš levné €

Tento článek reflektuje situaci před cca 3 týdny. Vzhledem k mému pracovnímu nasazení, neměl jsem čas jej publikovat dříve, ale v org. podobě jej naleznete zde.

Dlouho očekáváný bankrotjednoho z největších námořních rejdařů Hanjin vkorelaci s levným Eurempřinesl smrtelný koktejl pro naše exportéry. Tedy ty exportéry, kteří se snaží dostat na (severo)asijský trh.

Již dávno neplatí, že Čína patří mezi “čisté exportéry” a “montovnu světa”. Naopak, střední třída v Číně roste v životní úrovni takovým tempem, že pro ilustraci uvádím průměrný plat dělníka v Šanghajském přístavu, který je na přibližně stejné úrovni jako průměrný český plat. Číňané čím dál tím více pošilhávají po evropském spotřebním zboží a kvalitních potravinách a alkoholických nápojích. To přece zní super, no ne?Ne! Levné € je mantra ekonomů (zde Lukáš Kovanda), kteří věří v absolutní myšlenku růstu a produkce. Čím větší export, tím lépe. Má to zádrhel, který jsem naznačil v úvodu. Hanjin se o dominantní pozici top rejdaře přetahoval s japosnkým NYK a dalšími. 17. února definitivně skončil a s ním i kapacity na palubách lodí směrem do Šanghaje a Soulu. Pokud něco chcete poslat z Antverp, problém je na světě. Předvelikonoční a předramadánová sezóna vrcholí a v hlavách lidí pracující v logistice vyskakují otazníky a vykřičníky. Takové, které znáte z komiksů.Ono to není totiž dost často jak naložit. Kontejnery, které jsou lehčí, mají prioritu při nakládání oproti kontejnerům, které jsou těžké. To protože se podle nových regulací v námořní dopravě (mezinárodní organizace IMO) nesmí lodě přetěžovat. Pokud je váš náklad příliš těžký, musí zůstat v přístavu. Jako zasílatel musíte platit demmurage (laicky skladné), které jako příplatek v ceně přepravného reálně zvyšuje cenu produktu. Pokud je akutní nedostatek lodí, řada kontejnerů trčí v Antverpách a čeká na loď. Pokud je € příliš levné, o to více se exportuje. Pokud existuje poptávka ze strany zákazníků severní Asie, o to víc to se to tlačí. Zákazníci objednávají na základě svých předpovědí a pokud své zboží nedostanou včas, nemají včas hotovost na zaplacení dalšího zboží. Celý proces se utlumí a k žádné konjuktuře nedochází. Jenom je přehřátý vzduch.Přepravní trh je flexibilní, ale ne až tak flexibilní. Logistika přestává být procesem a stává se uměním, kdy zapojujete všechny mozkové závity. To je výzvou 21. století. Již nyní je situace namahavá, neřkuli pokud eurozóna tiskne peníze. Chce to stabilní měnu, abyste měli stabilní logistický trh.Josef Novotný, člen Republikového výboru Svobodných, odborný mluvčí strany pro dopravu a logistiku.Autor je absolventem oboru Logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství na VŠE. Dlouhodobě se zabývá dopravní a logistickou problematikou v ČR a ve světě. Je členem Komise dopravy v Praze 12. Již od během studií pracoval v logistice a v logistických společnostech.

Autor: Josef Novotný | středa 5.4.2017 20:29 | karma článku: 13,20 | přečteno: 526x
  • Další články autora

Josef Novotný

Mýtus neutrality

19.2.2023 v 8:40 | Karma: 16,63

Josef Novotný

Agresivita roste

12.2.2022 v 13:35 | Karma: 21,89