Masakr pro námořní dopravu jménem příliš levné €

5. 04. 2017 20:29:03
Tento článek reflektuje situaci před cca 3 týdny. Vzhledem k mému pracovnímu nasazení, neměl jsem čas jej publikovat dříve, ale v org. podobě jej naleznete zde.

Dlouho očekáváný bankrotjednoho z největších námořních rejdařů Hanjin vkorelaci s levným Eurempřinesl smrtelný koktejl pro naše exportéry. Tedy ty exportéry, kteří se snaží dostat na (severo)asijský trh.

Již dávno neplatí, že Čína patří mezi “čisté exportéry” a “montovnu světa”. Naopak, střední třída v Číně roste v životní úrovni takovým tempem, že pro ilustraci uvádím průměrný plat dělníka v Šanghajském přístavu, který je na přibližně stejné úrovni jako průměrný český plat. Číňané čím dál tím více pošilhávají po evropském spotřebním zboží a kvalitních potravinách a alkoholických nápojích. To přece zní super, no ne?Ne! Levné € je mantra ekonomů (zde Lukáš Kovanda), kteří věří v absolutní myšlenku růstu a produkce. Čím větší export, tím lépe. Má to zádrhel, který jsem naznačil v úvodu. Hanjin se o dominantní pozici top rejdaře přetahoval s japosnkým NYK a dalšími. 17. února definitivně skončil a s ním i kapacity na palubách lodí směrem do Šanghaje a Soulu. Pokud něco chcete poslat z Antverp, problém je na světě. Předvelikonoční a předramadánová sezóna vrcholí a v hlavách lidí pracující v logistice vyskakují otazníky a vykřičníky. Takové, které znáte z komiksů.Ono to není totiž dost často jak naložit. Kontejnery, které jsou lehčí, mají prioritu při nakládání oproti kontejnerům, které jsou těžké. To protože se podle nových regulací v námořní dopravě (mezinárodní organizace IMO) nesmí lodě přetěžovat. Pokud je váš náklad příliš těžký, musí zůstat v přístavu. Jako zasílatel musíte platit demmurage (laicky skladné), které jako příplatek v ceně přepravného reálně zvyšuje cenu produktu. Pokud je akutní nedostatek lodí, řada kontejnerů trčí v Antverpách a čeká na loď. Pokud je € příliš levné, o to více se exportuje. Pokud existuje poptávka ze strany zákazníků severní Asie, o to víc to se to tlačí. Zákazníci objednávají na základě svých předpovědí a pokud své zboží nedostanou včas, nemají včas hotovost na zaplacení dalšího zboží. Celý proces se utlumí a k žádné konjuktuře nedochází. Jenom je přehřátý vzduch.Přepravní trh je flexibilní, ale ne až tak flexibilní. Logistika přestává být procesem a stává se uměním, kdy zapojujete všechny mozkové závity. To je výzvou 21. století. Již nyní je situace namahavá, neřkuli pokud eurozóna tiskne peníze. Chce to stabilní měnu, abyste měli stabilní logistický trh.Josef Novotný, člen Republikového výboru Svobodných, odborný mluvčí strany pro dopravu a logistiku.Autor je absolventem oboru Logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství na VŠE. Dlouhodobě se zabývá dopravní a logistickou problematikou v ČR a ve světě. Je členem Komise dopravy v Praze 12. Již od během studií pracoval v logistice a v logistických společnostech.
Autor: Josef Novotný | středa 5.4.2017 20:29 | karma článku: 11.99 | přečteno: 521x


Další články blogera

Josef Novotný

Čeští lodníci versus děčínský finanční úřad

Pojďme si trochu osvětlit fakta, která na idnes.cz úplně nezazněla. Podotýkám, že profesně nejsem lodník a nejsem z Děčína. Nadzvihla mě celá kauza a proto jsem se rozhodl, že si ji celou pořádně prostuduji...(s příběhem uvnitř!)

16.2.2017 v 19:03 | Karma článku: 33.98 | Přečteno: 2696 | Diskuse

Josef Novotný

Řidič auta automaticky není pirát silnic

V dnešní době se mi zdá, že média zbytečně tlačí na pilu a snaží se mocně vsugerovat, že všichni, kdo jezdí autem, jsou potenciální a latentní vrazi a zločinci. Já, jako majitel řidičského průkazu B, nesouhlasím a protestuji.

15.10.2016 v 22:09 | Karma článku: 33.84 | Přečteno: 3262 | Diskuse

Josef Novotný

Jak má vypadat doprava, aby byla přínosem pro všechny

Již od vysoké školy se aktivně věnuji oboru, který zrychlil tempo naší ekonomiky – logistice. Chtěl bych se také v pár řádcích zamyslet nad stavem oboru, který je mi blízký – dopravě.

10.10.2016 v 12:17 | Karma článku: 17.38 | Přečteno: 445 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Martin Fafílek

Minulost vpřed!

Proč nemáme moderní města a dopravní systémy? Protože se ochraňují ruiny. Chceme být skanzen nebo moderní země v TOP10?

16.10.2018 v 18:04 | Karma článku: 13.03 | Přečteno: 304 | Diskuse

Luboš Smrčka

Souzený policista, motorkář a informační asymetrie

Je dobře, že proběhl soud s policistou Šimonem Vaicem. Je dobře, že máme jasný rozsudek. A je špatně, že se věc stala politickým tématem.

13.10.2018 v 9:32 | Karma článku: 20.72 | Přečteno: 1057 | Diskuse

Lubor Adámek

Ještě než bude za krizi - opět - obviněn kapitalismus

Státní centrální banky - politické peníze - zlaté padáky pro vyvolené - zákaz runu na banky - uměle vyvolávaný růst - hluboké a opakované hospodářské krize - hyper/inflace. To vše je státního původu, nikoliv původu volnotržního.

12.10.2018 v 8:49 | Karma článku: 25.17 | Přečteno: 883 | Diskuse

Markéta Šichtařová

A zatím u nás v českém Kocourkově…

Taky máte v poslední době pocit, že čím větší podržtaška, tím větší funkce? Nemyslím jen u nás, myslím globálně.

12.10.2018 v 8:00 | Karma článku: 46.16 | Přečteno: 12211 | Diskuse

Erik Steinn

ČEPS kupuje NET4GAS a integruje OTE. Nový dort MPO & ČEPS.

Designovaný generální ředitel ČEPS, tedy podle deníku DNES, se dohodl před svým nástupem do funkce, že jeho hlavním úkolem bude vytvoření státního energetického komplexu. Koupí NET4GAS a zaintegruje OTE a.s.

10.10.2018 v 16:02 | Karma článku: 9.37 | Přečteno: 520 | Diskuse
Počet článků 24 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2043

Člen Strany svobodných občanů z Prahy 12





Najdete na iDNES.cz