Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Masakr pro námořní dopravu jménem příliš levné €

5. 04. 2017 20:29:03
Tento článek reflektuje situaci před cca 3 týdny. Vzhledem k mému pracovnímu nasazení, neměl jsem čas jej publikovat dříve, ale v org. podobě jej naleznete zde.

Dlouho očekáváný bankrotjednoho z největších námořních rejdařů Hanjin vkorelaci s levným Eurempřinesl smrtelný koktejl pro naše exportéry. Tedy ty exportéry, kteří se snaží dostat na (severo)asijský trh.

Již dávno neplatí, že Čína patří mezi “čisté exportéry” a “montovnu světa”. Naopak, střední třída v Číně roste v životní úrovni takovým tempem, že pro ilustraci uvádím průměrný plat dělníka v Šanghajském přístavu, který je na přibližně stejné úrovni jako průměrný český plat. Číňané čím dál tím více pošilhávají po evropském spotřebním zboží a kvalitních potravinách a alkoholických nápojích. To přece zní super, no ne?Ne! Levné € je mantra ekonomů (zde Lukáš Kovanda), kteří věří v absolutní myšlenku růstu a produkce. Čím větší export, tím lépe. Má to zádrhel, který jsem naznačil v úvodu. Hanjin se o dominantní pozici top rejdaře přetahoval s japosnkým NYK a dalšími. 17. února definitivně skončil a s ním i kapacity na palubách lodí směrem do Šanghaje a Soulu. Pokud něco chcete poslat z Antverp, problém je na světě. Předvelikonoční a předramadánová sezóna vrcholí a v hlavách lidí pracující v logistice vyskakují otazníky a vykřičníky. Takové, které znáte z komiksů.Ono to není totiž dost často jak naložit. Kontejnery, které jsou lehčí, mají prioritu při nakládání oproti kontejnerům, které jsou těžké. To protože se podle nových regulací v námořní dopravě (mezinárodní organizace IMO) nesmí lodě přetěžovat. Pokud je váš náklad příliš těžký, musí zůstat v přístavu. Jako zasílatel musíte platit demmurage (laicky skladné), které jako příplatek v ceně přepravného reálně zvyšuje cenu produktu. Pokud je akutní nedostatek lodí, řada kontejnerů trčí v Antverpách a čeká na loď. Pokud je € příliš levné, o to více se exportuje. Pokud existuje poptávka ze strany zákazníků severní Asie, o to víc to se to tlačí. Zákazníci objednávají na základě svých předpovědí a pokud své zboží nedostanou včas, nemají včas hotovost na zaplacení dalšího zboží. Celý proces se utlumí a k žádné konjuktuře nedochází. Jenom je přehřátý vzduch.Přepravní trh je flexibilní, ale ne až tak flexibilní. Logistika přestává být procesem a stává se uměním, kdy zapojujete všechny mozkové závity. To je výzvou 21. století. Již nyní je situace namahavá, neřkuli pokud eurozóna tiskne peníze. Chce to stabilní měnu, abyste měli stabilní logistický trh.Josef Novotný, člen Republikového výboru Svobodných, odborný mluvčí strany pro dopravu a logistiku.Autor je absolventem oboru Logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství na VŠE. Dlouhodobě se zabývá dopravní a logistickou problematikou v ČR a ve světě. Je členem Komise dopravy v Praze 12. Již od během studií pracoval v logistice a v logistických společnostech.
Autor: Josef Novotný | středa 5.4.2017 20:29 | karma článku: 11.99 | přečteno: 518x


Další články blogera

Josef Novotný

Čeští lodníci versus děčínský finanční úřad

Pojďme si trochu osvětlit fakta, která na idnes.cz úplně nezazněla. Podotýkám, že profesně nejsem lodník a nejsem z Děčína. Nadzvihla mě celá kauza a proto jsem se rozhodl, že si ji celou pořádně prostuduji...(s příběhem uvnitř!)

16.2.2017 v 19:03 | Karma článku: 33.92 | Přečteno: 2693 | Diskuse

Josef Novotný

Řidič auta automaticky není pirát silnic

V dnešní době se mi zdá, že média zbytečně tlačí na pilu a snaží se mocně vsugerovat, že všichni, kdo jezdí autem, jsou potenciální a latentní vrazi a zločinci. Já, jako majitel řidičského průkazu B, nesouhlasím a protestuji.

15.10.2016 v 22:09 | Karma článku: 33.84 | Přečteno: 3255 | Diskuse

Josef Novotný

Jak má vypadat doprava, aby byla přínosem pro všechny

Již od vysoké školy se aktivně věnuji oboru, který zrychlil tempo naší ekonomiky – logistice. Chtěl bych se také v pár řádcích zamyslet nad stavem oboru, který je mi blízký – dopravě.

10.10.2016 v 12:17 | Karma článku: 17.38 | Přečteno: 443 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Josef Barta

Neumíš počítat? Nevadí, na Ministerstvu práce a sociálních věcí tě rádi vemou !

Doby, kdy museli ministerští úředníci ovládat i počty jsou pryč. Na MPSV nezvládají základní početní úkony a dokonce sčítají i „hrušky s jabkama“. Za co platí úředníky daňoví poplatníci? Kdo ví ???

23.5.2018 v 15:15 | Karma článku: 20.30 | Přečteno: 654 | Diskuse

Hana Šťastná

Kde do práce není Čech

“Už jsme skoro tady. U koho se máme hlásit?” ptaly se provozního Tomáše po telefonu studentky, přihlášené na brigádu do kuchyně. Dostaly od něj pokyn dostavit se pro instrukce přímo do restaurace.

23.5.2018 v 6:07 | Karma článku: 19.51 | Přečteno: 914 | Diskuse

Mikulas Splitek

Čas neběží vždy stejně

V šedesátých letech minulého století si matematik Benoit Mandelbrot povšiml toho, co zkušení obchodníci dávno věděli, totiž že čas na burze neběží vždy stejně.

21.5.2018 v 11:02 | Karma článku: 14.12 | Přečteno: 1013 | Diskuse

Petr Šindelář

Hory nesplněných slibů kvůli neschopnosti politiků stále rostou (2. díl)

Za 27 let převýšily vrcholky Himalájí a slibům dalším není konec. Po starší pravicové léčbě Klausem a po nedávné levicové Sobotkově lázeňské kúře, je nutné se smířit s faktem, že dobře už bylo a líp tady ještě dlouho nebude...

21.5.2018 v 9:52 | Karma článku: 11.94 | Přečteno: 324 | Diskuse

Markéta Vašatová

Jak připravit nemovitost k prodeji a zvýšit tak prodejní cenu?

Každého z nás silně ovlivňuje první dojem - jinak tomu není ani při rozhodování o koupi čehokoliv nového. Pokud si vytvoříme o věci dobré mínění, jsme za ni ochotni zaplatit i několikanásobnou cenu, než je její skutečná hodnota.

21.5.2018 v 8:53 | Karma článku: 8.13 | Přečteno: 418 | Diskuse
Počet článků 24 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2036

Člen Strany svobodných občanů z Prahy 12





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.