Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Řidič auta automaticky není pirát silnic

V dnešní době se mi zdá, že média zbytečně tlačí na pilu a snaží se mocně vsugerovat, že všichni, kdo jezdí autem, jsou potenciální a latentní vrazi a zločinci. Já, jako majitel řidičského průkazu B, nesouhlasím a protestuji.

Na úvod bych chtěl poznamenat, že ani v nejmenším nebagatelizuji dopravní nehody nebo neštěstí v podobě úmrtí nebo zranění. Je mi to líto a opravdu mě to zasáhne u srdce, když se dozvím, že se stala nehoda a zemřeli u toho nevinní lidé. Naopak ten, který to způsobil, vyvázne s lehkým zraněním a ještě od nehody zbaběle uteče. Vaří se ve mně krev, když se o něčem takovém dozvím. Ale v jádru problému nebylo špatné nebo zlé to auto, ale již od prapočátku ten člověk, který to způsobil.

Problém je v lidech, ne v autech, ne v pistolích, ne v alkoholu, ne v prostituci... Ne v čemkoliv jiném, co nemusí v zásadě v jádru škodit, ale když se to přežene, když to někdo použije proti vám jako zbraň, tak je to špatné. Ta logika je tak prostá, až to bolí. Je to asi takové, jako radit porodníkům, aby si myli před zákrokem ruce (pravda, dlouhou dobu tak prostá metoda, aby děti neumírali po porodu, byla vysmívaná).

Dovolím si tři základní libertariánské postuláty (obecně platné na cokoliv):

  1. Nedělej ostatním, co se nelíbí tobě samému.
  2. Pokud to škodí jen dotyčné osobě, ať si to dělá.
  3. Máš právo se bránit, pokud tě něco ohrožuje.

Znějí skoro jako Asimovy zákony robotiky, že? Zapadají do sebe a jsou velice logické, jednoduché. Dají se snadno aplikovat na zbraně, prostituci, alkohol a kouření, dokonce i na automobilismus a dopravu.

Jak na bezpečnou automobilovou dopravu? Pár myšlenek...

Především bychom si mohli odpustit to neustálé krmení přes média, že český řidič nějakým způsobem vybočuje z evropského průměru. Počet úmrtí na silnicích v letních měsících je v Rakousku a Švédsku vyšší. Počet usmrcených na silnicích na milion obyvatel mezi lety 2001 a 2011 klesl o polovinu stejně jako ve většině evropských zemí. Jistě tomu pomohla i osvěta mezi školáky, kteří pak dospěli do řidičského věku. Ale to, co dělají naši novináři, není osvěta, ale hysterie.

Média málokdy reportují nehody na motocyklu, velmi sporadicky se věnují i nehodám způsobeným chodci nebo cyklisty. Pokud tedy médiím nejde jen o atraktivitu zprávy, doufám, že se snaží podávat vyrovnaný obrázek na věc (fakt nevím, nejsem novinář a nic proti nim nemám).

Máme tady naprosto nekompromisní zákon ohledně jízdy pod vlivem. A tím začíná jádro statistiky, kolik řidičů jezdí pod vlivem. Procentuálně tedy všichni, co pod vlivem jsou. Tudíž naše statistika vypadá hrozivě ve srovnání se zemí, kde je řekněme že tato norma trochu laxnější (např. Británií, kde to je až 0,8 promile). Totéž se i týká cyklistů. Opravdu chceme pokutovat strýca z vísky, jak jede po jednom, dvou pivech z hospody? Nemáme těžší zločince na pronásledování?

A co ti mladí, co mají mokré řidičáky? Ano, souvislostí a příčin je hodně, proč mladí působí nehody častěji.

  1. Nejsou vyježdění.
  2. V autoškole to dostali na dobré slovo.
  3. Neumí se chovat v krizových situací.
  4. Opožděná puberta.
  5. Jsou to rozcapení rozmazlenci.

Ne všechno najednou a ne ve stejném pořadí, ale vy byste také dokázali vymyslet další příčiny. Ale problém asi tkví v tom, že autoškoly mají rozdílné podmínky na výuku. Mnohem víc vám dá autoškola v centru Prahy než na vesnici. V hektickém ruchu města zažijete více krizových situací a musíte se srovnat s více vlivy. Není také ostuda neudělat autoškolu napoprvé. Proč? Tak to odjedete znovu, no. Z chyb se člověk učí. Ale dostat řidičák za velký výstřih? To je podle mě ponižující, leč se to stává. Existuje zde i potenciál v podobě možné korupce u zkoušek...

Takže problém mladých řidičů spočívá v autoškolách. Mladí umí teorii skvěle, ale nejsou vyježdění. Spíš než řidičáky na zkoušku, to už radši vyšší frekvenci a délku jízd v autoškole. To už radši, ať jsou na ty žáky zlí a pořádně je zpucnou za cokoliv. Pokud se na maturitu připravujeme 4 roky studia, proč k získání oprávnění stačí pár jízd? Možná zde tkví kořen problému nehodovosti mladých.

Poslední dva faktory ovlivníte těžko v jakkémkoliv věku bez rozdílu na odvětví nebo situaci. To ať si radši zajezdí na motokárách v Radotíně než na silnici. A s tím udělá málokdo leccos.

Kamera se hodí...

Poslední myšlenka se týká tzv. nebezpečné jízdy, což je jádro pudla celého mého blogu. Velice špatně se měří a postihuje narozdíl od rychlé jízdy v klidném úseku. Rychlá jízda nezabíjí nebo nemusí zabíjet hned na první pohled, pokud jedete za optimálních podmínek.

Doporučuji všem, aby si pořídili kameru do auta. Skvělá věc. Bomba. Máte nástroj, jak se bránit proti vybržďování a nebezpečnému předjíždění. Důkazní materiál jak Brno (nebo Zlín, to záleží na tom, komu fandíte ve fotbale).

Nejsme školáci ani učitelé

To nejhorší, co řidič může udělat, je nechat se vyprovokovat k oplácení. Nejsme od toho, abychom někoho školili a dělali z něj blbečka. Za to nám to nestojí. Způsobí to ještě více zlé krve.

V praxi se mi osvědčilo, že daného blbečka karma dostihne dříve, než záblesk rozumu.

No jo, dárce

Neexistuje jednoznačná korelace mezi značkou a cenou automobilu s nehodovostí. Můžeme jistě na to mít subjektivní pohled. Stejně tak na motocyklisty a jiné účastníky dopravního provozu. Motocyklistův problém netkví v tom, že jede rychle nebo že není v brnění, ale v tom, že si jej všimnete příliš pozdě.

V souvislosti s tím přemýšlím, jak by vypadala vozovka budoucnosti, kde by byla progresivně rozdělená rychlost a teritoriální dopravní segregace. Co tím myslím? Pruh nebo dva jen pro kamiony. Další dva pro automobily. Další jen pro motocykly. Pro tyto účely by se i vytvářely speciální podmínky provozu a stavby takových komunikací. 

Přání na závěr

Přeji vám klidnou a bezpečnou jízdu. Jsem jedním z vás, z řidičů. Nenechám se médii okřikovat, že jsem latentní zločinec. Já sám chci přispět ke zkvalitnění českých silnic svou příkladnou jízdou. Nenechme se zmást prohlášením "expertů". Kdekdo se pasuje do role experta, včetně levicových filozofů, co si myslí, že auta do města nepatří. Používejme zdravý selský rozum.

Autor: Josef Novotný | sobota 15.10.2016 22:09 | karma článku: 34,01 | přečteno: 3268x
  • Další články autora

Josef Novotný

Mýtus neutrality

Za poslední dobu jsem zaslechl mnoho argumentů, proč se nenechat zatahovat do cizích záležitostí. Jenže pak se může stát, že se cizí záležitosti začnou zajímat o nás...

19.2.2023 v 8:40 | Karma: 16,63 | Přečteno: 308x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Většina mých přátel jsou levičáci a jsem s tím v pohodě

V dnešní politicky poměrně vyhraněné době je čím dál těžší vyjádřit svůj názor a neztratit kvůli tomu přátele. Koho z vás to nepotkalo?

30.7.2022 v 22:00 | Karma: 16,82 | Přečteno: 538x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Agresivita roste

Není náhoda, když se podíváme kolem sebe a vidíme rostoucí počet případů napadení, slovních urážek a ponižování.

12.2.2022 v 13:35 | Karma: 21,89 | Přečteno: 497x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Adventní challenge - 24. prosinec

Nastal čas Vánoc - čas vaječňáku ze sójového mléka, dechberoucích soubojů na život a na smrt mezi Ježíškem a Santou, Snowboarďáků po třiceti letech, kdy Lucinka Von Dráček byla roztomilý ďiblík. Ano, nastal čas adventní výzvy.

24.12.2021 v 8:00 | Karma: 0 | Přečteno: 80x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Adventní challenge - 23. prosinec

Nastal čas Vánoc - čas vaječňáku ze sójového mléka, dechberoucích soubojů na život a na smrt mezi Ježíškem a Santou, Snowboarďáků po třiceti letech, kdy Lucinka Von Dráček byla roztomilý ďiblík. Ano, nastal čas adventní výzvy.

23.12.2021 v 8:00 | Karma: 0 | Přečteno: 50x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

  • Počet článků 42
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1770x
Spisovatel, bubeník a podporovatel umění.

Pražský rodák, logistik, pivař a hokejový fanoušek.

Libertarián, který procestoval USA, Británii a Skandinávii.

Muví plynně anglicky, pokročile německy a švédsky.