Jak má vypadat doprava, aby byla přínosem pro všechny

10. 10. 2016 12:17:29
Již od vysoké školy se aktivně věnuji oboru, který zrychlil tempo naší ekonomiky – logistice. Chtěl bych se také v pár řádcích zamyslet nad stavem oboru, který je mi blízký – dopravě.

Logistika (v kostce podle mnou upravené definice) znamená dostat zboží (nebo osobu) ve správný čas, ve správném množství, na správném místě za nejnižší možnou cenu s minimem rizika. Cílem logistiky je dosáhnout optima při přepravě a dopravě.

Velice mě štve a znepokojuje, že v téhle zemi nedosahujeme lepších výsledků. Je tu hodně byrokratických překážek, dusí nás často podivně nastavené daně, je tu spoustu dalších chimér, se kterými smrtelník těžko bojuje. Současný stav proto nepovažuji za optimální. Neříkám, že je tragický nebo špatný. Ale není dokonalý. Přitom stačí pár drobných věcí, které lidem usnadní život a to především v dopravě.

Dnes se nemůžeme dopravovat ve správném čase, protože nás zdržují různé uzavírky, zúžení a zácpy. Tento smrtelný koktejl pro lidi má důsledek v podobě stresu na silnicích, ještě většího rizika nehodovosti a celkového zklamání, že za své daně dostáváme prachmizernou službu. Současná vláda se chlubí rekordním čerpáním dotací (v překladu: ožebračování finských a švédských daňových poplatníků), ale tyto dotace jdou na opravu svodidel, které jsou na některých místech docela v pořádku. Příčinou špatného stavu našich vozovek je tradičně mizerná stavba, která jde ruku v ruce s častějšími opravami a tudíž i přísunu dalších potenciálních zakázek pro stavební a další společnosti. Ten kdo na tom tratí, je občan řidič bez ohledu na důvod cesty a dopravní prostředek.

Dnešní neoptimální stav na českých silnicích nižší třídy jsou důsledkem politiky výběru mýtného na dálnicích a rychlostních silnicích. Mýtné brány se objíždí a kamiony se raději vydávají na okružní jízdy po silnicích nižší třídy. I tomu lze zabránit a můj recept je nasnadě. Snížit mýtné tak, aby se řidičům vyplatilo jezdit po rychlejších dálnicích pro kamiony stavěné. Je to jeden z mnoha faktorů, uznávám, že existují i další. Za současného stavu výběr mýtného přes satelit je nemožný, ale jako alternativa se v Evropě osvědčil. Toto jsem již dávno zmiňoval v mém debatním výstupu v dubnu na Radiožurnálu Plus.

Netýká se to ovšem jen cest silničních, ale i říčních. Stav na českých řekách je komplikovaný i z pohledu vyšší moci, který si v podobě záplav vybírá svou daň za jinak levnou alternativu přepravy nadrozměrného a sypkého nákladu. Byrokratické překážky čekají i české majitele lodí. Je tragické, že je jednodušší a pohodlnější zaregistrovat loď pod slovenskou než pod českou vlajkou. Je rovněž tragické, že se dodatečně po českých námořnících v Nizozemsku vymáhají daně na základě zastaralé dohody z dob socialismu. Jsem pro generální pardon a pro zrušení této nesmyslné dohody o danění pracovníků v letecké a námořní dopravě v Nizozemsku a Norsku.

Toto a další jsou příklady neoptimálního stavu. Těží z něj jen omezené skupiny spojené s mocí a penězi. Přínosem pro všechny je to, pokud se při dopravě nesetkáváme se zbytečnou byrokracií, překážkami a buzerací. Zastupuji stranu, která chce postupnými kroky takové překážky odbourávat. Postupnými kroky chceme dosáhnout optima, protože se prokazuje na konkrétních příkladech, že je přínosem pro řadového občana. Ve volbách musíme i toto brát v potaz. Co konkrétně chceme?

Chceme se svobodně dopravovat takovým dopravním prostředkem, který preferujeme s minimem rizik, s minimem spojených nákladů, za co nejrychlejší čas při maximalizaci bezpečného provozu.Takto bych si představoval jednoduchou definici optima v české dopravě.

Autor: Josef Novotný | pondělí 10.10.2016 12:17 | karma článku: 17.38 | přečteno: 445x


Další články blogera

Josef Novotný

Masakr pro námořní dopravu jménem příliš levné €

Tento článek reflektuje situaci před cca 3 týdny. Vzhledem k mému pracovnímu nasazení, neměl jsem čas jej publikovat dříve, ale v org. podobě jej naleznete zde.

5.4.2017 v 20:29 | Karma článku: 11.99 | Přečteno: 521 | Diskuse

Josef Novotný

Čeští lodníci versus děčínský finanční úřad

Pojďme si trochu osvětlit fakta, která na idnes.cz úplně nezazněla. Podotýkám, že profesně nejsem lodník a nejsem z Děčína. Nadzvihla mě celá kauza a proto jsem se rozhodl, že si ji celou pořádně prostuduji...(s příběhem uvnitř!)

16.2.2017 v 19:03 | Karma článku: 33.98 | Přečteno: 2696 | Diskuse

Josef Novotný

Řidič auta automaticky není pirát silnic

V dnešní době se mi zdá, že média zbytečně tlačí na pilu a snaží se mocně vsugerovat, že všichni, kdo jezdí autem, jsou potenciální a latentní vrazi a zločinci. Já, jako majitel řidičského průkazu B, nesouhlasím a protestuji.

15.10.2016 v 22:09 | Karma článku: 33.84 | Přečteno: 3262 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Martin Fafílek

Minulost vpřed!

Proč nemáme moderní města a dopravní systémy? Protože se ochraňují ruiny. Chceme být skanzen nebo moderní země v TOP10?

16.10.2018 v 18:04 | Karma článku: 13.03 | Přečteno: 304 | Diskuse

Luboš Smrčka

Souzený policista, motorkář a informační asymetrie

Je dobře, že proběhl soud s policistou Šimonem Vaicem. Je dobře, že máme jasný rozsudek. A je špatně, že se věc stala politickým tématem.

13.10.2018 v 9:32 | Karma článku: 20.72 | Přečteno: 1057 | Diskuse

Lubor Adámek

Ještě než bude za krizi - opět - obviněn kapitalismus

Státní centrální banky - politické peníze - zlaté padáky pro vyvolené - zákaz runu na banky - uměle vyvolávaný růst - hluboké a opakované hospodářské krize - hyper/inflace. To vše je státního původu, nikoliv původu volnotržního.

12.10.2018 v 8:49 | Karma článku: 25.17 | Přečteno: 883 | Diskuse

Markéta Šichtařová

A zatím u nás v českém Kocourkově…

Taky máte v poslední době pocit, že čím větší podržtaška, tím větší funkce? Nemyslím jen u nás, myslím globálně.

12.10.2018 v 8:00 | Karma článku: 46.16 | Přečteno: 12198 | Diskuse

Erik Steinn

ČEPS kupuje NET4GAS a integruje OTE. Nový dort MPO & ČEPS.

Designovaný generální ředitel ČEPS, tedy podle deníku DNES, se dohodl před svým nástupem do funkce, že jeho hlavním úkolem bude vytvoření státního energetického komplexu. Koupí NET4GAS a zaintegruje OTE a.s.

10.10.2018 v 16:02 | Karma článku: 9.37 | Přečteno: 520 | Diskuse
Počet článků 24 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2043

Člen Strany svobodných občanů z Prahy 12





Najdete na iDNES.cz