Zakaž mu segway - k tomu kamion dlouhej

V posledních dnech se opět hojně diskutuje nad novými dopravními zákazy v Praze. Vymýšlí je lidé, kteří nemají teoretické vzdělání v logistice, nemají v ní praxi a nerozumí dopadům zákazů. Za to chuť plošně zakazovat, to ano.

Nejdříve k Segway

Segway je natolik nové dopravní vozidlo, že neexistuje osvědčená praxe, jak řídit jeho provoz. Před nedávnem jsem navšítil Technické muzeum v Liberci, kde můžete vidět úžasnou expozici veteránů a můžete se dočíst o příbězích prvních průkopníků automobilismu. Možná znáte tzv. "praporkový zákon", který znamenal, že v dostatečné vzdálenosti musel běžet chlapec s praporkem, který upozorňoval na příjezd automobilu. Automobily rušily dobytek, lidi a plašily koně.

Podobně jako automobily jsou v dnešní situaci i vozítka segway. Dokonce i drony jsou právně lépe kodifikované a mají svůj provoz lépe ukotven než segway. Existuje ovšem patrný rozdíl v přístupu našich politických předků, kteří se snažili nově se rozvíjejícímu odvětví dát svobodu v rámci řízeného provozu, zatímco ti dnešní v módní vlně přeregulované společnosti prostě jednoduše vydají zákaz a hotovo. Budu pátrat, jestli mezinárodní úmluvy vůbec dovolují takové plošné zákazy (Vídeňská úmluva).

Segway se osvědčil jako dobrý dopravní prostředek pro policii. Co vadí lidem? Neukáznění turisti. A v tom je problém. V neukázněnosti. Neukáznění jsou ale i cyklisté a jezdci na skateboardu. Kdybyste viděli to samé co já v Liberci, kde jeden hoch bez přilby se sluchátky v uších projel na Frügnerce bez rozhlédnutí a až troubení jej donutilo odklonit trasu, uvědomíte si spolu se mnou, že problém je zas a opět v lidech a ne v nástrojích, strojích nebo prostředcích. 

Pokud segway přesuneme na cyklostezky a cyklotrasy, problém možných konfliktů v komunikaci se sníží. Definujme tedy jakkákoliv kolové (s kolečky nebo koly) dopravní prostředky bez spalovacího motoru jako způsobilé dle silničního provozu na komunikace bez aut a motocyklů.

Kamion jako třídní nepřítel

Nevím kolik článků jsem již napsal. Bude jich dost o dopravě a to především o nákladní automobilové dopravě. Mám v logistice jak praxi tak i vzdělání. Nestačím se divit nad zákazem vjezdu kamionů do Prahy. Mám k němu řadu logických výhrad, které pramení z mé praxe, z práce v logistice.

1) Logistika a obhospodaření podniků a staveb

Vy prostě musíte s domíchávačem betonu na stavbu, prostě musíte. Vy prostě musíte vozit jídlo do supermarketů, prostě musíte. Vy prostě musíte vozit součástky, díly, textil, vlákna, suroviny. To je jedno, co vozíte. Praha nejsou jen kanceláře pro neziskováky, byrokraty a humanitní univerzity. Víte, oni totiž někteří lidé na okraji Prahy také pracují v průmyslu, světe div se. A nejen v průmyslu, také ve službách. "No tak budou jezdit menší." Můj ty skutku, tak jich bude jezdit více, aby se to vyrovnalo a opotřebuje to silnici také a bude z toho ještě více emisí. 

2) Přirozená cesta bez alternativy

Vážení milí radní. Jste to ale vymňoukli. Místo, aby jezdily "v klidu" po městským okruhu, budou se motat kdekoliv jinde po Středočeském kraji. Ony ty vesnice (jako Jesenice u Prahy) jsou už dnes dopravní peklo. Ona totiž současná alternativa neexistuje. Svět se netočí jen kolem Plzně - Prahy - Brna. Ono to prostě dneska jinak než po Jižní spojce nejde. Víte co je příčinou neexistence pořádného okruhu? Varianta Suchdol... darmo mluvit. Tomu se říká efekt přesunu břemene. Ten problém se prostě jen přesune jinam a nevyřeší se.

3) Proč zrovna 12 metrů a 12 tun

Protože to je asi hezké číslo, které s praxí nesouvisí. Maximální povolené délka v ČR je 16,5 metru pro tahače s návěsem (to je dle definice "kamion" vše ostatní je nákladní auto, ty mají povolenou délku 18,75 m a pokud auto veze příves na přepravu vozidel, tak 20,75 m). Tahač s čtyřicetistopým kontejnerem (40 TEU) má právě že téměř přesně 16,5 metru. Pokud bude spediční firma potřebovat jet do Prahy, tak místo 1 kontejneru 40' pojedou DVA tahači s dvěma separátními 20' kontejnery. Efekt? Žádný, jenom více emisí, protože dva kamiony vyrobí více emisí než jeden pořádně dlouhý.

12 tun je také roztomilé číslo vycucané z prstu. Už vidím, jak cisterny s betonem od Zapy (takové ty krásné barevné) budou vozit téměř prázdné, jen aby se to Matějovi, Dolínkovi a dalším z magistrátu líbilo.

4) Vůbec vás to nemusí tankovat, vůbec nic to nezmění

Už nyní existuje takové obrovské množství zákazů vjezdu na komunikaci nejen nad 6 tun, ale i 3,5 tun, že novou vyhláškou téměř nic nepocítíte. Pro představu, 2 tuny něco má obyčejný prázdný bílý Transit z večerky, který vám jezdí před nosem do Makra na Stodůlky.

Jsem hrdý, že zastupuji politickou stranu, která místo plošných zákazů staví na první místě odpovědnost a svobodu. To platí v dopravě dvojnásob. Je to na prvním místě o zodpovědnosti, komplexních a celistvých řešeních (postav celý okruh co nejdřív najednou). Bezpečnost jde ruku v ruce s rozumnou mírou regulace, která je snadno vymyhatelná a čitelná pro všechny zúčastněné v provozu. 

Autor: Josef Novotný | úterý 19.7.2016 22:49 | karma článku: 30,91 | přečteno: 2619x
  • Další články autora

Josef Novotný

Mýtus neutrality

19.2.2023 v 8:40 | Karma: 16,63

Josef Novotný

Agresivita roste

12.2.2022 v 13:35 | Karma: 21,89