Zakaž mu segway - k tomu kamion dlouhej
Nejdříve k Segway
Segway je natolik nové dopravní vozidlo, že neexistuje osvědčená praxe, jak řídit jeho provoz. Před nedávnem jsem navšítil Technické muzeum v Liberci, kde můžete vidět úžasnou expozici veteránů a můžete se dočíst o příbězích prvních průkopníků automobilismu. Možná znáte tzv. "praporkový zákon", který znamenal, že v dostatečné vzdálenosti musel běžet chlapec s praporkem, který upozorňoval na příjezd automobilu. Automobily rušily dobytek, lidi a plašily koně.
Podobně jako automobily jsou v dnešní situaci i vozítka segway. Dokonce i drony jsou právně lépe kodifikované a mají svůj provoz lépe ukotven než segway. Existuje ovšem patrný rozdíl v přístupu našich politických předků, kteří se snažili nově se rozvíjejícímu odvětví dát svobodu v rámci řízeného provozu, zatímco ti dnešní v módní vlně přeregulované společnosti prostě jednoduše vydají zákaz a hotovo. Budu pátrat, jestli mezinárodní úmluvy vůbec dovolují takové plošné zákazy (Vídeňská úmluva).
Segway se osvědčil jako dobrý dopravní prostředek pro policii. Co vadí lidem? Neukáznění turisti. A v tom je problém. V neukázněnosti. Neukáznění jsou ale i cyklisté a jezdci na skateboardu. Kdybyste viděli to samé co já v Liberci, kde jeden hoch bez přilby se sluchátky v uších projel na Frügnerce bez rozhlédnutí a až troubení jej donutilo odklonit trasu, uvědomíte si spolu se mnou, že problém je zas a opět v lidech a ne v nástrojích, strojích nebo prostředcích.
Pokud segway přesuneme na cyklostezky a cyklotrasy, problém možných konfliktů v komunikaci se sníží. Definujme tedy jakkákoliv kolové (s kolečky nebo koly) dopravní prostředky bez spalovacího motoru jako způsobilé dle silničního provozu na komunikace bez aut a motocyklů.
Kamion jako třídní nepřítel
Nevím kolik článků jsem již napsal. Bude jich dost o dopravě a to především o nákladní automobilové dopravě. Mám v logistice jak praxi tak i vzdělání. Nestačím se divit nad zákazem vjezdu kamionů do Prahy. Mám k němu řadu logických výhrad, které pramení z mé praxe, z práce v logistice.
1) Logistika a obhospodaření podniků a staveb
Vy prostě musíte s domíchávačem betonu na stavbu, prostě musíte. Vy prostě musíte vozit jídlo do supermarketů, prostě musíte. Vy prostě musíte vozit součástky, díly, textil, vlákna, suroviny. To je jedno, co vozíte. Praha nejsou jen kanceláře pro neziskováky, byrokraty a humanitní univerzity. Víte, oni totiž někteří lidé na okraji Prahy také pracují v průmyslu, světe div se. A nejen v průmyslu, také ve službách. "No tak budou jezdit menší." Můj ty skutku, tak jich bude jezdit více, aby se to vyrovnalo a opotřebuje to silnici také a bude z toho ještě více emisí.
2) Přirozená cesta bez alternativy
Vážení milí radní. Jste to ale vymňoukli. Místo, aby jezdily "v klidu" po městským okruhu, budou se motat kdekoliv jinde po Středočeském kraji. Ony ty vesnice (jako Jesenice u Prahy) jsou už dnes dopravní peklo. Ona totiž současná alternativa neexistuje. Svět se netočí jen kolem Plzně - Prahy - Brna. Ono to prostě dneska jinak než po Jižní spojce nejde. Víte co je příčinou neexistence pořádného okruhu? Varianta Suchdol... darmo mluvit. Tomu se říká efekt přesunu břemene. Ten problém se prostě jen přesune jinam a nevyřeší se.
3) Proč zrovna 12 metrů a 12 tun
Protože to je asi hezké číslo, které s praxí nesouvisí. Maximální povolené délka v ČR je 16,5 metru pro tahače s návěsem (to je dle definice "kamion" vše ostatní je nákladní auto, ty mají povolenou délku 18,75 m a pokud auto veze příves na přepravu vozidel, tak 20,75 m). Tahač s čtyřicetistopým kontejnerem (40 TEU) má právě že téměř přesně 16,5 metru. Pokud bude spediční firma potřebovat jet do Prahy, tak místo 1 kontejneru 40' pojedou DVA tahači s dvěma separátními 20' kontejnery. Efekt? Žádný, jenom více emisí, protože dva kamiony vyrobí více emisí než jeden pořádně dlouhý.
12 tun je také roztomilé číslo vycucané z prstu. Už vidím, jak cisterny s betonem od Zapy (takové ty krásné barevné) budou vozit téměř prázdné, jen aby se to Matějovi, Dolínkovi a dalším z magistrátu líbilo.
4) Vůbec vás to nemusí tankovat, vůbec nic to nezmění
Už nyní existuje takové obrovské množství zákazů vjezdu na komunikaci nejen nad 6 tun, ale i 3,5 tun, že novou vyhláškou téměř nic nepocítíte. Pro představu, 2 tuny něco má obyčejný prázdný bílý Transit z večerky, který vám jezdí před nosem do Makra na Stodůlky.
Jsem hrdý, že zastupuji politickou stranu, která místo plošných zákazů staví na první místě odpovědnost a svobodu. To platí v dopravě dvojnásob. Je to na prvním místě o zodpovědnosti, komplexních a celistvých řešeních (postav celý okruh co nejdřív najednou). Bezpečnost jde ruku v ruce s rozumnou mírou regulace, která je snadno vymyhatelná a čitelná pro všechny zúčastněné v provozu.
Josef Novotný
Mýtus neutrality
Za poslední dobu jsem zaslechl mnoho argumentů, proč se nenechat zatahovat do cizích záležitostí. Jenže pak se může stát, že se cizí záležitosti začnou zajímat o nás...
Josef Novotný
Většina mých přátel jsou levičáci a jsem s tím v pohodě
V dnešní politicky poměrně vyhraněné době je čím dál těžší vyjádřit svůj názor a neztratit kvůli tomu přátele. Koho z vás to nepotkalo?
Josef Novotný
Agresivita roste
Není náhoda, když se podíváme kolem sebe a vidíme rostoucí počet případů napadení, slovních urážek a ponižování.
Josef Novotný
Adventní challenge - 24. prosinec
Nastal čas Vánoc - čas vaječňáku ze sójového mléka, dechberoucích soubojů na život a na smrt mezi Ježíškem a Santou, Snowboarďáků po třiceti letech, kdy Lucinka Von Dráček byla roztomilý ďiblík. Ano, nastal čas adventní výzvy.
Josef Novotný
Adventní challenge - 23. prosinec
Nastal čas Vánoc - čas vaječňáku ze sójového mléka, dechberoucích soubojů na život a na smrt mezi Ježíškem a Santou, Snowboarďáků po třiceti letech, kdy Lucinka Von Dráček byla roztomilý ďiblík. Ano, nastal čas adventní výzvy.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie
Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...
Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně
Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...
Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy
Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...
Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman
Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...
- Počet článků 42
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1770x
Pražský rodák, logistik, pivař a hokejový fanoušek.
Libertarián, který procestoval USA, Británii a Skandinávii.
Muví plynně anglicky, pokročile německy a švédsky.