Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moje nevšední zkušenost s psaním knihy (2. část)

V tomto díle bych chtěl popsat, co považuji za největší přínos při psaní vlastního díla. Proč tisíckrát vylepšovaná kniha v šuplíku nebude sebelepší? A co na to John Galt?

Projížděl jsem po obvyklé trase Praha-Boleslav-Turnov na D10 a jako vždy jsem narazil na ceduli upozorňující mě na nedaleký hrad Frýdštejn. Jel jsem se ženou na víkend k jejím rodičům a chystali se jsme tehdy na páteční domácí hokejové utkání. Přemýšlel jsem, jaké by to bylo spojit motivy mého zaměstnání v pivovarnictví, hokeje a rodinného života na malém městě. Pak mě trkl nápad, který jsem jednoduše musel hodit do wordu.

Známí se mě ptají, jestli si plánuji knihou vydělat peníze a za vydělané peníze pořídit cokoliv, co mě zamane. Nu což, myšlenka je to lákavá, stát se finančně zabezpečeným a nezávislým. Nicméně všichni příčetní víme, že to tak snadno nefunguje. Peníze nejsou na první dobrou ten hlavní důvod, proč psát knihu. Takto prvoplánovaně nelze přemýšlet, protože to z knihy poznat bude.

Můj osobní velký přínos byl únik před každodenními zprávy o Covidu. Napsal jsem knihu, která se covidu netýká. Myslím si, že nejsem jediný, kdo by rád řešil i jiné věci, než očkování, respirátory a šťourání v… nose. Tato každovečerní forma úniku nebyla u lidí neobvyklá. V mém okolí jako houby po dešti rostou prvotiny, které vznikaly na základě omezeného setkávání lidí.

Když jsem začal psát první věty, uvědomil jsem si, jak chabá je moje schopnost vyjadřování. Knihu jsem musel přepsat nejméně třikrát. Přestože jsem měl ohromné množství poznámek, které jsem si napsal dopředu, uvědomil jsem si po každém přečtení, že mám stále ohromné množství překlepů a text hýří otřesnými hrubkami. Budiž, to je ještě to nejmenší. Zásadní chybou, kterou jsem objevil, pro mě bylo to, že jsem oživoval mrtvé postavy, z chuďase dělal boháče a postavám přiděloval nová a nová jména.

Korporátní život mě totiž nutil ke krátkým, úderným textům; jednoduše řečeno k vysoké efektivitě práce. Nikoliv ke květnatému vyjadřování, jak jej známe z románů. Je to logické, ale jednoduše to zdůvodňuje  moje prohřešky.

Naštěstí existují milí redaktoři a všehoschopní korektoři, kteří odhalí každý můj literární zločin. Stejně tak i betačtenáři, kteří tu jsou od toho, aby mi dali pořádnou sodu předem a nutili mě ke zlepšování. Prostě řečeno, krtci nevědí, že jsou slepí. Někdo jim musí nasadit brýle. Velký přínost tedy spatřuji ve zlepšení psaného projevu a přijímání zpětné vazby. Je to konečný důsledek vlastního psaní.

Nastane ovšem okamžik, kdy zjistíte, že z tisíckrát ohoblovaného dřeva máte místo tužky párátko. Tak moc vybrušujete svůj literární počin, až se zaleknete jeho možné nedokonalosti, že jej studem raději mrsknete do šuplíku. Je pravda, že je více než záhodné na chvíli knihu nechat odležet a vrátit se k ní. V tu chvíli se člověk sám sobě stává korektorem, redaktorem a betačtenářem dohromady a permantentně se mlátí dlaní do obličeje s mlaskavými povzdechy, jakou koninu to tehdy napsal.

Pak je nezbytně nutné jít s tím ven. Nelze se věčně schovávat za nářky nedokonalosti. Rozhodnutí vydat knihu považuji za jedno z nejlepších rozhodnutí v mém životě. Naučil jsem se něco sám o sobě a to je víc než všechny literární ceny, peníze a nehynoucí sláva.

Co na to John Galt? Ten pokrčí rameny a zeměkoule se točí dál.

V dalším díle proberu, kde beru inspiraci, proč se postavy jmenují tak jak jmenují a proč je pro mě lepší mít stálé zaměstnání a psát jen ve volném čase.

Autor: Josef Novotný | pátek 30.7.2021 10:32 | karma článku: 8,67 | přečteno: 146x
  • Další články autora

Josef Novotný

Mýtus neutrality

Za poslední dobu jsem zaslechl mnoho argumentů, proč se nenechat zatahovat do cizích záležitostí. Jenže pak se může stát, že se cizí záležitosti začnou zajímat o nás...

19.2.2023 v 8:40 | Karma: 16,63 | Přečteno: 308x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Většina mých přátel jsou levičáci a jsem s tím v pohodě

V dnešní politicky poměrně vyhraněné době je čím dál těžší vyjádřit svůj názor a neztratit kvůli tomu přátele. Koho z vás to nepotkalo?

30.7.2022 v 22:00 | Karma: 16,82 | Přečteno: 538x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Agresivita roste

Není náhoda, když se podíváme kolem sebe a vidíme rostoucí počet případů napadení, slovních urážek a ponižování.

12.2.2022 v 13:35 | Karma: 21,89 | Přečteno: 497x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Adventní challenge - 24. prosinec

Nastal čas Vánoc - čas vaječňáku ze sójového mléka, dechberoucích soubojů na život a na smrt mezi Ježíškem a Santou, Snowboarďáků po třiceti letech, kdy Lucinka Von Dráček byla roztomilý ďiblík. Ano, nastal čas adventní výzvy.

24.12.2021 v 8:00 | Karma: 0 | Přečteno: 80x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Adventní challenge - 23. prosinec

Nastal čas Vánoc - čas vaječňáku ze sójového mléka, dechberoucích soubojů na život a na smrt mezi Ježíškem a Santou, Snowboarďáků po třiceti letech, kdy Lucinka Von Dráček byla roztomilý ďiblík. Ano, nastal čas adventní výzvy.

23.12.2021 v 8:00 | Karma: 0 | Přečteno: 50x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejsem nominována na eurokomisaře, odpověděla v debatě vyhýbavě Nerudová

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  9:50

Přímý přenos Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která je...

Tohle je nenávist, řekl o protestech za Gazu Trump. Kampus stále nevyklidili

26. dubna 2024  9:29

Kolumbijská univerzita v New Yorku odložila ultimátum, podle něhož měli protestující propalestinští...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 42
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1770x
Spisovatel, bubeník a podporovatel umění.

Pražský rodák, logistik, pivař a hokejový fanoušek.

Libertarián, který procestoval USA, Británii a Skandinávii.

Muví plynně anglicky, pokročile německy a švédsky.