Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vážené Ministerstvo dopravy, já o konkurenci na trase Praha - Ostrava stojím!

Dnes v práci, během přestávky na kávu, projíždím zprávy na idnesu. Co to na mě nevykoukne? "Stát zvažuje regulaci vlaků z Prahy do Ostravy. Trať je přeplněná" Normálně jsem málem vychrstl kávu na monitor! Takhle se řeší problém?

Ministerstvo dopravy prý zvažuje koncesní model. A to jako ve Velké Británii, že se o trať soutěží a pak máte exkluzivitu. A jeje! Vlaky ve Velké Británii byly zprivatizovány, aniž by byla zajištěna pořádná konkurence a úroveň služeb je stále stejně stejná (nic moc) a ceny jízdného také nic moc. Jel jsem trať směrem na Portsmouth a také jsem jel příměstským do Londýna. Názor můj, jako cestujícího: úroveň jako v Irsku, drahé, nula služeb, alespoň to jelo na čas.

My v ČR máme unikát v Evropě. Díky konkurenci se podařilo dotlačit státní moloch k optimalizaci, ke zkvalitnění služeb, ke snížení ceny jízdného.  Jízdenka do Ostravy je za hubičku, máme to pěkně rychle. To je hlavní benefit, který my máme jako cestující. 

1) Jsem cestující a zajímají mě:

  • cena jízdného
  • úroveň služeb
  • sekundárně možná ještě, jestli to nedotoji přehnaně z mých daní, které mají jít na důchodce

2) Vůbec mě jako cestujícího nezajímá:

  • kolik paštik musí Novotný prodat, aby mohl hradit ztrátu ze svého Expresu,
  • kolik jazykových kurzů v zahraničí musí Jančura prodat, aby hradil ztrátu ze svého RegioJetu,
  • kolik manažerů ČD příjde o své odměny, protože se jim nedaří plnit tabulky.

Jsem cestujícím, jsem jejich pánem. Kolegyně z práce má ráda Pendolino (v překladu kyvadélko), protože se to hezky naklání, já mám zase rád ty fešné stevardky, co mi dají kávu a noviny zdarma.

Někdo vytýká Svobodným, že jejich mantrou je TRH! Ne, ne. Mantrou je zdravé konkurenční prostředí, ze kterého benefitují všichni. Systém, ve kterém platí VÝHRA = VÝHRA.

Pokud jste četli Atlas Shrugged od Ayn Rand, tak současná situace na české železnici silně připomíná úvod tohoto epického románu.

Ministerstvo se vymlouvá, že trať je ve svém limitu. Do grafikonu se to vejde, tak co má MD za problém? Jo, aha, asi nějaké odbory možná mají problémy, já nevím. Ono by to bylo pro některé perfektní situace, jeden dopravce, jeden správce a majitel trati, jeden drážní úřad, jedna drážní inspekce, vše hezky pod jednou střechou. Konkurence je obtížný hmyz. Cestující nemá na vybranou. Taková situace je na trati Praha - Ústí nad Labem. Drahá jízdenka, nula služeb, nula komfortu, nulový výběr mezi dopravci. V parnu rozpálená východoněmecká koženka v rychlíku mě pronásleduje dodnes.

Kdyby byl ministrem dopravy Josef Novotný, tak jak by to řešil?

Normálně by ve všech 4 koridorech, co ČR má, postavil souběžné moderní tratě navíc, stačily by dvě u každého současného koridoru tratí. Na řadě míst to není utopie. Tam, kde to není možné, tak lze postavit o kus dále. Postavilo by se to za konstrukčních podmínek, které by umožňovaly jízdu nad 200 km/h (a tudíž by podle zákona splnily podmínku pro vysokorychlostní trať).

Postavil by to za transparentního prostředí, kvalitně, rychle, ekonomicky. Než strkat dotace do neziskovek, do nějakých pseudopodnikatelů nebo do černých děr projektů typu rozhledny v nížině, tak to radši dát ty peníze do modernizace a rozšíření tratí.

Kvůli kapacitě by nikdy neupozadil zdravé konkurenční prostředí.

1. poznámka pod čarou. Nezastavovat v České Třebové je úrážka dědictví tohoto hrdého drážního města. Kvůli minutě nebo dvěma?

2. poznámka pod čarou. V Olomouci, kde jsem před týdnem přestupoval, jsem na nástupišti zahlédl stevardku Českých drah. Ta uniforma jí tak strašně moc slušela, že jsem ji chtěl hned požádat o číslo. Bohužel, přijel žlutý vlak směrem na Prahu a tak jsem musel rychle naskočit opačným směrem. Ale ten její úsměv, darmo povídat. Někdy musím zkusit Pendolino, snad ji potkám.

Předpis č. 266/1994 Sb.: § 3a

(2) Železniční dráha, na níž je provozována vysokorychlostní železniční doprava, je dráha vybavená pro rychlosti drážních vozidel nad 200 km/h. Železniční dráha vybavená pro rychlosti drážních vozidel do 200 km/h určená pro osobní nebo nákladní dopravu a kombinovanou dopravu je dráha konvenční.

Autor: Josef Novotný | čtvrtek 4.2.2016 21:19 | karma článku: 21,61 | přečteno: 718x
  • Další články autora

Josef Novotný

Mýtus neutrality

Za poslední dobu jsem zaslechl mnoho argumentů, proč se nenechat zatahovat do cizích záležitostí. Jenže pak se může stát, že se cizí záležitosti začnou zajímat o nás...

19.2.2023 v 8:40 | Karma: 16,63 | Přečteno: 308x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Většina mých přátel jsou levičáci a jsem s tím v pohodě

V dnešní politicky poměrně vyhraněné době je čím dál těžší vyjádřit svůj názor a neztratit kvůli tomu přátele. Koho z vás to nepotkalo?

30.7.2022 v 22:00 | Karma: 16,82 | Přečteno: 538x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Agresivita roste

Není náhoda, když se podíváme kolem sebe a vidíme rostoucí počet případů napadení, slovních urážek a ponižování.

12.2.2022 v 13:35 | Karma: 21,89 | Přečteno: 497x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Adventní challenge - 24. prosinec

Nastal čas Vánoc - čas vaječňáku ze sójového mléka, dechberoucích soubojů na život a na smrt mezi Ježíškem a Santou, Snowboarďáků po třiceti letech, kdy Lucinka Von Dráček byla roztomilý ďiblík. Ano, nastal čas adventní výzvy.

24.12.2021 v 8:00 | Karma: 0 | Přečteno: 80x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Adventní challenge - 23. prosinec

Nastal čas Vánoc - čas vaječňáku ze sójového mléka, dechberoucích soubojů na život a na smrt mezi Ježíškem a Santou, Snowboarďáků po třiceti letech, kdy Lucinka Von Dráček byla roztomilý ďiblík. Ano, nastal čas adventní výzvy.

23.12.2021 v 8:00 | Karma: 0 | Přečteno: 50x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 42
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1770x
Spisovatel, bubeník a podporovatel umění.

Pražský rodák, logistik, pivař a hokejový fanoušek.

Libertarián, který procestoval USA, Británii a Skandinávii.

Muví plynně anglicky, pokročile německy a švédsky.