Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jaká dopravní řešení potřebuje Praha jako prase drbání? Díl 1.

Přemýšlel jsem z pozice řidiče, běžného občana, co jezdí do práce MHD, z pozice občasného běžce nebo chodce, co Praha potřebuje.

Čerpám z mé celoživotní zkušenosti života v Praze. Na místní úrovni působím v poradním orgánu rady městské části na Praze 12, v komisi dopravní. Jsem vystudovaný logistik s vysokoškolským vzděláním. Procestoval jsem světové metropole jak autem, tak letecky, vlakem anebo i lodí. Já dopravou žiju, logistika mě živí a ve svobodě pohybu spatřuji již základní element kapitalistické svobodné společnosti. 

Doprava zbytná vs. nezbytná

Tak v ČR a v Praze to je snad jasné. Doprava zbytná začíná a končí mimo území naší země, našeho kraje nebo přímo mimo území města Prahy. Rumunský řidič kamionu musí (a je to v jeho vlastním zájmu), co nejrychleji projet naší zemí a své zboží dodat k expedici. Potřebuje to udělat, rychle, včas, ekonomicky efektivně a bezpečně.

Doprava nezbytná slouží k logistickému obhospodařování našeho města, naší země. Ať již v podobě exportu nebo importu a nebo čistě na vnitrostátní úrovni. I občané města Prahy toto znají. Vyjedu ze Zbraslavi a potřebuji dojet a zaparkovat v Libni. Cestou rozvezu děti do školky. Nakoupím kancelářské potřeby na Florenci a zaparkuji nedaleko Karlínského náměstí. Zde vykonávám práci, která je zdaněna až polovinou (!), abych financoval kde co.

Ty příběhy se mění, ale motivy k dopravě až tolik ne. Je to o svobodě pohybu, volnosti. Někdo jede do práce na kole, protože to lze (Modřany-Vyšehrad). Někdo jede vlakem, protože je to nejrychlejší a nejlevnější (Radotín-Smíchov, cca 8-10 min.) Někdo jede autem, protože má náklad, který na kole neuveze nebo by s ním ve vlaku překážel.

Aplikujme jednoduchý vzorec:

Doprava zbytná > Doprava nezbytná => Pro pohodlí obou segmentů je potřeba stavět obchvaty kolem této infrastruktury. Příkladem jest Pražský okruh. Obchvat musí být atraktivní, musí být pro dopravovaného ekonomicky efektivní a rychlejší. Protože pokud přepálíte cenu nebo čas za jeho používání (mýtné nebo pokud zabere o 30 min déle, hodíte tam nesmyslně nějaké rychlostní omezení atd atd), tak transit zůstane nadále v původní dopravní infrastruktuře.

Pražský okruh musí být nezpoplatněn. Musí být dostavěn jak Městský, tak i Pražský okruh. Rychle, efektivně, kvalitně. Nesmí se šetřit na kabelech a dalším vybavení v tunelech. Musí se šetřit na platech pro manažery.

Doprava v klidu

Nemáte kde zaparkovat v Praze? Běžný problém ve všech světových metropolích. Město absolutně nepřátelské pro parkování je například belgický Gent. Naopak dobře lze zaparkovat v Bruggách u nádraží.

Podle určitých studiích se parkovací domy nevyplatí a existuje v Praze jen omezené množství takovýchto výdělečných domů. Zdá se, že tento model dnes už moc nefunguje.

Parkovací místa v modrých zónách jsou nesystémový nesmysl, který chce současný magistrát podpořit změnou pro parkování na P+R v podobě Opencard. Poříťe si roční Opencard za 3650 korun a bude roční parkování v městské části stát jenom 700 korun. Celkově člověk zaplatí 4350 korun, tedy naprosto stejně, kolik by nově museli uhradit za roční parkování bez Opencard. Šel jsem se vykřičet na balkón, podobně jako pan Kodet ve filmu Pelíšky.

Auta parkující na silnici, tím pádem vytvořený zúžený jízdní pruh komunikace, vytváří v Praze nesmyslné jednosměrky, kde auta popojíždí třicítkou (tím pádem tvořící ještě větší emise) a disciplínou v pražských autoškolách stal slalom mezi zrcátky.

Kde je příčina problému? Praha je jeden gigantický předimenzovaný Český Krumlov, plný památek všeho druhu. Lidé mají problém si opravit svůj starý dům, natožpak postavit si pořádnou garáž ve vnitrobloku. Tak auta parkují na ulici. No a tak vzniknou modré zóny.

Dále tu máme vyhlášku, která developerovi říká, že stačí „jedna celá nic moc“ parkovacích míst na nově postavený byt. My všichni víme, že průměrná rodina v bohaté Praze má auta spíše 2.

Chápete ten smrtící toxický koktejl příčin? Parkovací domy se mocnevyplatí, domy v centru jsou všechno památky (to je jedno, že se to rozpadá před očima, ale studenti architektury se na to jezdí dívat z celého světa) a k tomu dlouhodobá neochota a neschopnost odklonit zbytnou dopravu z centra města.

Existuje řešení? Ano. Hitem a novinkou jsou parkovací zakladače. Takové ty stojany na auta. Ovšem podmínkou je jejich ekonomická efektivita. Musí být dostatečně ekonomicky atraktivní, přesně jak káže základní zákon logistiky. Logistik dělá vše tak, aby to bylo efektivní a optimální.

Budujme zakládací parkoviště. Nemáme co ztratit, jen své přeplněné ulice.

 

Autor: Josef Novotný | pátek 11.12.2015 14:19 | karma článku: 15,08 | přečteno: 781x
  • Další články autora

Josef Novotný

Mýtus neutrality

Za poslední dobu jsem zaslechl mnoho argumentů, proč se nenechat zatahovat do cizích záležitostí. Jenže pak se může stát, že se cizí záležitosti začnou zajímat o nás...

19.2.2023 v 8:40 | Karma: 16,63 | Přečteno: 308x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Většina mých přátel jsou levičáci a jsem s tím v pohodě

V dnešní politicky poměrně vyhraněné době je čím dál těžší vyjádřit svůj názor a neztratit kvůli tomu přátele. Koho z vás to nepotkalo?

30.7.2022 v 22:00 | Karma: 16,82 | Přečteno: 538x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Agresivita roste

Není náhoda, když se podíváme kolem sebe a vidíme rostoucí počet případů napadení, slovních urážek a ponižování.

12.2.2022 v 13:35 | Karma: 21,89 | Přečteno: 497x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Adventní challenge - 24. prosinec

Nastal čas Vánoc - čas vaječňáku ze sójového mléka, dechberoucích soubojů na život a na smrt mezi Ježíškem a Santou, Snowboarďáků po třiceti letech, kdy Lucinka Von Dráček byla roztomilý ďiblík. Ano, nastal čas adventní výzvy.

24.12.2021 v 8:00 | Karma: 0 | Přečteno: 80x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Adventní challenge - 23. prosinec

Nastal čas Vánoc - čas vaječňáku ze sójového mléka, dechberoucích soubojů na život a na smrt mezi Ježíškem a Santou, Snowboarďáků po třiceti letech, kdy Lucinka Von Dráček byla roztomilý ďiblík. Ano, nastal čas adventní výzvy.

23.12.2021 v 8:00 | Karma: 0 | Přečteno: 50x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 42
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1770x
Spisovatel, bubeník a podporovatel umění.

Pražský rodák, logistik, pivař a hokejový fanoušek.

Libertarián, který procestoval USA, Británii a Skandinávii.

Muví plynně anglicky, pokročile německy a švédsky.