Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nízkoemisní nesmysl a paradox omezování dopravy

To, že globální oteplování způsobené člověkem bylo jako mýtus dávno vyvráceno, je již nad světlo jasné.

Stejně tak jako v minulosti bylo zavrženo globální ochlazování – hit sedmdesátých let. Environmentalisté se proto naučili nový slušivý výraz: „klimatická změna“ (Climate Change).

Podstatou ekologie dopravy by tedy nemělo být náboženství, jménem honění se za CO2, ale zaměřit se na jedovaté plyny, které škodí všem, kteří u infrastruktury daného dopravního prostředku žijí. Je prokázáno, že mnohem větší vliv na tvorbu skleníkového efektu má vodní pára než CO2 (NASA,2008). Co budeme dělat, budeme tvořit nízkovýparové zóny ve městě? Bude zakázáno (omezeno) vařit polévku, protože se tvoří pára? Budeme si se sousedkou vyměňovat výparní emisní povolenku?

Který typ přepravy je „nejekologičtější“?

Tak v první řadě musíme mít objektivní veličinu, podle které srovnání proběhne. Nepovažuji gram na kilometr za vhodný, protože nevyjadřuje hodnotu, kterou přeprava představuje. My totiž přepravujeme náklad, který něco váží a gramy CO2 jsou něco jako „přítěž“ k tomu vyprodukovaná za daný kilometr. Proto je lepší gram na tunokilometr.

2–718–3530–4962–110665+

Tabulka 1 Srovnání jednotlivých typů přepravy podle emisí CO2 (Zdroj: EEA, TERM report, 2009)

Na první pohled je patrný ohromný rozptyl i v rámci jednotlivých typů přepravy.  Z této jednoduché statistiky je viníkem všeho „zla“ silniční a letecká přeprava.

Ale… Pokrytectví a třídní boj proti silniční dopravě.

Zpátky k emisním plynům. Pohleďte na druhou tabulku, která opět není výplod mé mysli.

Palivo/PlynCO2NOxSO2
26008,30,8
314052,4-
317079,320
314078,520
31808,730,08
314033,370,016
275013-

Tabulka 2 Množství daného plynu vyprodukované daným palivem v g na 1 kg paliva (Zdroj: Green Transportation Logistics: The Quest for Win-Win Solutions, str. 49, převzato z EMEP a EEA, 2013)

Vlaky u nás jezdí mimo jiné i na elektřinu, a to jak na střídavý, tak i stejnosměrný proud. Jednoduchá otázka, z čeho se vyrábí elektřina v ČR? Uhlí a jádro. Radši pokračujeme.

Je evidentní, že paliva určená pro silniční přepravu (i pro leteckou) mají nižší zátěž pro životní prostředí. Avšak osobní silniční doprava představuje z celkového koláče přepravy značný podíl. A tím již vytváří statistiku, kterou se zaklínají ekologisté (nazývat je ekology je urážkou pro skutečné ekology) z eurounijních organizací a neziskovek, které lobují za omezení silniční přepravy. Říkají A, neříkají B.

A dostáváme se k jádru pudla. Máte loď? Ne. Máte vlak? Ne. Máte letadlo? Ne. Máte auto? Spousta lidí má auto, třeba jedno, někdo i dvě v rodině. Jezdíte s ním do města? Ano. No tak vám dáme nízkoemisní zóny. Smrdět nám tu pod okny nebudete.

V té samé nízkoemisní zóně je Vltava a na ní pluje sem tam výletní parník. Viz tabulka 2. Na co jezdí ten parník? Na uhlí asi ne. Na palivo nízké kvality ano.

Ještě jednou, co je skutečným zabijákem v ovzduší?

„Jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí více než 50 milionů osobních automobilů. Pouhých patnáct největších lodí tak vyprodukuje více nežádoucích látek než všech 760 milionů aut na světě.“ (Auto.idnes, 2009)

Tak o co tady sakra jde? O auta jako majetek přeci. Vy si sobecky koupíte automobil (to už mi jednou někdo řekl) a dovolujete si jej užívat. Celá politika tedy směřuje k jednomu: Demotivovat lidi od koupě automobilu, protože vědí, že jednou jim ho zakážou kompletně s vjezdem do daných lokalit ve městě. Tak jako v Londýně.

V širším měřítku jde o boj proti ekonomice a kapitalismu. Protože na čem stojí naše ekonomika? Výroba automobilů a komponent, lehké strojírenství, motory do letadel. Bez průmyslu by jinak ČR byla na úrovni středního Balkánu. Německo by bez strojírenství nemohlo zachraňovat Řecko.

„Žádná doprava, dobrá doprava.“

Tento citát bohužel nemám zdokumentovaný, ale traduje se, že jej vyřkl neslavný komunistický prezident Antonín Zápotocký. Ve svém smyslu to má dvě úrovně logiky.

Když není doprava, tedy nutnost něco dopravovat, tak potřeba něco logisticky řešit odpadá. Příkladem jest: Máte sad s hruškami? Tak nemusíte nikam jezdit pro hrušky, protože si je pěstujete sami. Krása.

Druhá rovina citátu od komunisty spočívá v absenci emisí, které z dopravy vznikají. Zakažme tedy dopravu a nebudou emise. Žádná doprava je dobrá doprava.

Problém – máte všichni sad s hruškami? Nebo třeba jen hrušeň? Ne? Má ji soused? Nechce vám dát ani jednu? Musíte tedy na trh nebo do obchodu. Někdo pěšky, má na to čas. Někdo autem, protože nestíhá, musí třeba ještě ten den někam jinam. Je to individuální potřeba.

Problém – když nebude žádná doprava, odpovězte si na otázku, jsou všechny podniky dostatečně soběstačné? Mají všechny součástky anebo suroviny k dispozici? Pokud nemáte rádi dopravu, rozlučte se s čokoládou, kávou, čajem. Takže dochází k vtipné situaci, když vidím salónní levičáky, kteří srkají předražené kafe a píší report o škodlivém efektu dopravy. Samozřejmě na Macbooku, jak jinak. Mac byl zkompletován v Číně za náklady, které umožňují, že si jej smrtelník vůbec může dovolit.

Ekologisté ovšem přišli s tím, že to není o tom zakázat dopravu, oni to kafe srkat potřebují. Takže nám vnucují, že existuje daná „správná“ odvětví v dopravě. Že se to v přístavu naloží na vlak a hezky ekologicky to k nám dojede do Uhříněvsi, tam se to vyloží a předpokládám, že se to pak naloží na hřbet mule a ta to odtáhne na Chodov do nákupního centra.

1) Již jsme si dokázali, že ani loď není moc ekologická.

2) Ani vlak není až tak moc ekologický.

3) Chcete tahat náklad na zádech muly? Já zpátky do středověku nechci.

Slovo závěrem

Abychom debatu na téma omezování dopravy pochopili v širším kontextu, tak musíme chápat celý ten povyk kolem emisí obecně. Musíme se bavit i o těch drobných detailech, na kterých celá logika boje za zdravé životní prostředí stojí. Vlastně stojí a padá. Elity považují lidi za blbce, vybírají si jen ta fakta, která je zajímají a pomocí kterých mohou razit svou ideologii kulturního marxismu. Když fakta selžou, tak se uchylují k emociálnímu vydírání. Dostávají prostor v médiích, lžou a sami podvádějí. Vlastně těmi největšími šejdíři a podvodníky nejsou manažeři VW, ale unijní politici, ekologisti, neziskovkáři a marxisti.

Ing. Josef Novotný

Autor jvystudoval obor Logistika, mezinárodní přeprava a zasílatelství na Vysoké škole ekonomické. Pracuje v tomto oboru jako logistik. Ve svých článcích se zabývá problematikou dopravy, logistiky a skladování.

Autor: Josef Novotný | neděle 1.11.2015 19:53 | karma článku: 27,36 | přečteno: 949x
  • Další články autora

Josef Novotný

Mýtus neutrality

Za poslední dobu jsem zaslechl mnoho argumentů, proč se nenechat zatahovat do cizích záležitostí. Jenže pak se může stát, že se cizí záležitosti začnou zajímat o nás...

19.2.2023 v 8:40 | Karma: 16,63 | Přečteno: 308x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Většina mých přátel jsou levičáci a jsem s tím v pohodě

V dnešní politicky poměrně vyhraněné době je čím dál těžší vyjádřit svůj názor a neztratit kvůli tomu přátele. Koho z vás to nepotkalo?

30.7.2022 v 22:00 | Karma: 16,82 | Přečteno: 538x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Agresivita roste

Není náhoda, když se podíváme kolem sebe a vidíme rostoucí počet případů napadení, slovních urážek a ponižování.

12.2.2022 v 13:35 | Karma: 21,89 | Přečteno: 497x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Adventní challenge - 24. prosinec

Nastal čas Vánoc - čas vaječňáku ze sójového mléka, dechberoucích soubojů na život a na smrt mezi Ježíškem a Santou, Snowboarďáků po třiceti letech, kdy Lucinka Von Dráček byla roztomilý ďiblík. Ano, nastal čas adventní výzvy.

24.12.2021 v 8:00 | Karma: 0 | Přečteno: 80x | Diskuse| Společnost

Josef Novotný

Adventní challenge - 23. prosinec

Nastal čas Vánoc - čas vaječňáku ze sójového mléka, dechberoucích soubojů na život a na smrt mezi Ježíškem a Santou, Snowboarďáků po třiceti letech, kdy Lucinka Von Dráček byla roztomilý ďiblík. Ano, nastal čas adventní výzvy.

23.12.2021 v 8:00 | Karma: 0 | Přečteno: 50x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

  • Počet článků 42
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1770x
Spisovatel, bubeník a podporovatel umění.

Pražský rodák, logistik, pivař a hokejový fanoušek.

Libertarián, který procestoval USA, Británii a Skandinávii.

Muví plynně anglicky, pokročile německy a švédsky.